“Het kan ontzettend hectisch zijn bij instrumentenbeheer”

By 22/06/2020 Nieuws

Arnold van der Kammen is in 2017 begonnen bij Combister en is actief op de afdeling instrumentenbeheer. Maar wat houdt zijn werk nou eigenlijk in en wat gebeurt er allemaal op de afdeling instrumentenbeheer?

Wat is jouw achtergrond?

Ik kom uit de zorg, maar ik kwam bij zorgwekkende zorgmijders. Dat betekent dat ik op straat werkte. Daar kwam behoorlijk de klad in want de subsidies werden flink teruggedraaid, dus dat werk hield op. Dat betekende voor mij dat ik moest omscholen.

Hoe ben je met Combister in aanraking gekomen?

Combister was opzoek naar een leerling MSMH (Medewerker Steriele Medische Hulpmiddelen) en ik had zoiets van ‘ik probeer het gewoon’. En tot mijn eigen verrassing werd ik aangenomen. Vervolgens heb ik het leerlingschap doorlopen en ben ik geslaagd. Toen kwam er een vacature vrij bij instrumentenbeheer en daar heb ik op gesolliciteerd en sindsdien zit ik bij instrumentenbeheer.

Wat wordt er allemaal gedaan binnen de afdeling instrumentenbeheer?

In grote lijnen het beheren van het instrumentarium. Bruikleen instrumentarium is instrumentarium dat tijdelijk aangevraagd wordt door de ziekenhuizen Haga of Reinier de Graaf. Nou heb je binnen dat tijdelijke stuk weer gradaties, maar het belangrijkste is dat het tijdelijk is en dus moet het eerst langs onze afdeling voordat het verder mag. Het is geen vast instrumentarium.

Al het andere instrumentarium in netten, dat rouleert gewoon. Daar hebben wij alleen maar mee te maken als er iets kapot is, als een instrument helemaal vervangen moet worden of ter reparatie opgestuurd moet worden. Op het moment dat bijvoorbeeld een net binnenkomt voor een operatie en er wordt geconstateerd dat er een instrument kapot is, hetzij er mist een schroefje, hetzij er zitten bramen op, hetzij een optiek is wazig. Dan komen wij in beeld. Wij gaan kijken of we een vervangend instrument hebben. Als dat het geval is, dan kunnen we dat net weer in roulatie zetten. Als wij geen vervangend instrument hebben, dan moeten we in overleg met de betreffende afdeling gaan bestellen. En als er reparatie nodig is, dan zetten wij dat uit naar de reparateur en zij zorgen ervoor dat het instrument meestal binnen een week weer terug is, zodat we het weer kunnen inzetten.

Wat is jouw verantwoordelijkheid?

Mijn verantwoordelijkheid is vooral zorgen voor voldoende voorraad. Dat men zo min mogelijk mis grijpt in het basisinstrumentarium. En verder zorg ik ervoor dat zoveel mogelijk goed blijft lopen, dus dat er geen stagnatie plaatsvindt van belangrijke netten of instrumenten waardoor een operatie afgezegd moet worden. In grote lijnen probeer ik dat zoveel mogelijk te voorkomen.

Hoe ziet je dag eruit?

Wisselend. Als ik binnenkom, dan start ik mijn computer op. Het eerste wat ik doe is het nakijken van mijn e-mail om te kijken wat ik nog heb gemist de vorige dag en dat pak ik dan op. Als dat klaar is, dan ga ik kijken naar wat er klaarstaat voor bruikleen en wat weggezet moet worden. Dat wordt dan behandeld. Als dat klaar is, ga ik kijken naar wat er aan netten staat die behandeld moeten worden voor instrumentarium dat kapot is. Wat zijn de klantvragen? Wat moet er besteld worden? Moet er iets nieuws ingezet worden? Moet ik intern contact zoeken met iemand? Dus na die vaste stukken van e-mail en bruikleen, dan is eigenlijk de dag een beetje open. Ik heb op dit moment wel wat vaste projecten lopen, maar het is niet zo dat ik me echt kan vastbijten in een project, want daarvoor zijn er teveel lopende werkzaamheden.

Waar is jouw werk belangrijk voor?

Netcompleetheid, waardoor de operatie gewoon door kan gaan. Waardoor een arts en de OK-assistente goed hun werk kunnen doen.

Wat vind je leuk aan jouw werk?

Ik vind eigenlijk heel veel dingen leuk aan mijn werk. Het klantencontact, het omgaan met leveranciers, nettenopbouw, reparaties, het uitzoekwerk. Er zijn best veel dingen die ik echt leuk vind. Natuurlijk zijn er ook wel mindere kanten aan het beroep, maar dat heeft dan meer te maken met zaken die niet zo soepel lopen. Dan kan er niet doorgepakt worden en de redenen daarvan die zijn legio. Neem nu bijvoorbeeld het coronavirus waardoor bepaalde leveringen stagneren. Dan blijven er veel langer dan normaal netten hangen. Dat wil ik dan graag door kunnen pakken, want dat moet weer in roulatie.

Wat moet je echt goed kunnen om jouw werk te doen?

Rustig blijven. Vooral rustig blijven. Het kan ontzettend hectisch zijn bij instrumentenbeheer. Je kunt bij wijze van spreken met drie, vier taken tegelijk bezig zijn. Je bent heel geconcentreerd bezig met een bepaald net. Je hebt net een telefoontje gekregen van een klant dat er iets gedaan moet worden. Er komt een collega binnenlopen. Er komt een leverancier bij. Op zo’n moment moet je prioriteiten kunnen stellen en de rust kunnen bewaren. Dat is eigenlijk het meest belangrijke. Want als je mee gaat in alle hectiek, dan worden er fouten gemaakt en dan raak je zelf ook het overzicht kwijt.

Welke moeilijke keuzes moet je wel eens maken?

Dat is vooral wanneer iets niet goed aangeleverd wordt volgens het protocol. Dan moet ik in overleg met het betreffende ziekenhuis eigenlijk ‘nee’ verkopen. Want ik mag het dan volgens de richtlijnen niet inzetten. Dan moet ik de boel stopzetten en dat vind ik een lastige keuze, want ik weet ook dat het gevolg daarvan is dat een geplande operatie niet door kan gaan.

Wanneer kom je met een trots gevoel thuis?

Een echt trots gevoel heb ik als iets op tijd gelukt is waarvan niet verwacht werd dat het zou lukken. Dan zitten er zoveel haken en ogen aan de aanvraag, dat je denkt ‘dat ga ik voor die dag nooit meer redden’. En dan toch komt op een gegeven moment alles bij elkaar en dan blijkt het ineens toch nog ingezet te kunnen worden. Dan hebben we dat toch weer mooi voor elkaar gekregen.

Wat heb je zien veranderen in de tijd dat je bij Combister werkt?

Niet zozeer echt bij Combister als geheel, maar op instrumentenbeer is er veel veranderd. De vorige medewerkers zijn allemaal weg bij instrumentenbeheer. Toen ik op de afdeling kwam werkte het niet helemaal optimaal. Daar is behoorlijk wat verandering ingekomen en het begint nu steeds meer een werkgebied te worden waar ook echt goed gewerkt kan worden. Waar overzicht is en waar ook rust is. Ook al zie je daar heel veel dingen tegelijk gebeuren, we weten nu wat er speelt en waar we ons op moeten concentreren.

Wat maakt het leuk om bij Combister te werken?

Qua collega’s is er een grote diversiteit aan mensen hier. Dat maakt het ontzettend leuk. Er zijn allerlei verschillende soorten invalshoeken en dat levert ook de nodige discussies op. Bij sommige discussies leidt dit ertoe dat je op een andere manier naar dingen leert kijken. Je leert veel van elkaar. Er wordt ook met open vizier naar elkaar toegetreden. Op het moment dat iets goed gaat of juist niet, dan wordt dat wel gezegd en dat vind ik erg prettig. Bovendien is het managementteam ook toegankelijk. Je kan daar ongeacht wat je wilt vertellen gewoon binnenstappen. Ik ervaar het als een open bedrijf.

Welke veranderingen heeft het coronavirus met zich meegebracht?

Nou voor mij bij instrumentenbeheer is de drukte eigenlijk gewoon gebleven. Het mag dan wel rustiger zijn geworden op de OK-afdelingen in deze periode, maar we zijn gaan zoeken naar andere vormen om toch bezig te blijven. Zo zijn er bijvoorbeeld bepaalde instrumentensets opnieuw nagekeken. Dit hebben we gedaan om te kijken of er iets aangepast moet worden. Instrumentenbeheer heeft eigenlijk nooit stilgezeten. Op andere afdelingen bij Combister zijn er wel veranderingen opgetreden. Vanaf eind maart werden er tijdelijk mondkapjes en jassen gesteriliseerd.