‘Ik vind het heel leuk om mensen te begeleiden en te helpen.’

By 09/01/2019 Nieuws No Comments
Ali Kayhan

Interview met Ali Kayhan | Teamleider en roostermaker bij CombiSter | 18 jaar in dienst

Wat doe je precies bij CombiSter?

Ali: ‘Eigenlijk ben ik teamleider en ik ben gespecialiseerd in het maken van de roosters, onder andere het maandrooster en weekrooster. Ik bepaal wie er wanneer moet werken. Dit staat op het  maandrooster. We werken met drieploegendiensten; een ochtendploeg, middagploeg en nachtploeg. We hebben ook werkrooster, die maak ik per week. Op de werkroosters staat wie er op welke dag op welk werkstation moet staan. We hebben in totaal zeven stations: desinfectieruimte waar vuile spullen binnenkomen, wasmachine ontladen, netten opmaken, netten verpakken, losse instrumenten lamineren, steriliseren en distributie. Ik schrijf elke dag bij welk station de medewerkers moeten staan.’

Hoe ben je bij CombiSter terechtgekomen?

‘Toen ik hier begon was ik nog maar net in Nederland, anderhalf jaar. Ik was nog Nederlands aan het leren. Mijn Nederlands is nog steeds niet zo best, maar wel beter nu (lacht). Ik had geen diploma en begon als leerling. Ik was in Turkije leraar Duits, heel wat anders. Ik kon hier niet aan het werk als docent en ik wilde wel graag werken. Toen heb ik besloten iets anders te gaan doen en ben ik bij toeval hier terechtgekomen als leerling. Ik kan werken en studeren naast elkaar. Daarna ben ik teamleider geworden.

Hoe ziet jouw dag eruit?

‘Ik ben teamleider, dus ik controleer alle processen. Ik geef waar nodig opdrachten aan de coördinatoren. Als zij er niet uitkomen, ben ik altijd op de werkplek. Ik ben ook met een verbeterproject bezig.’

Wat ga je verbeteren?

‘Het werk zelf.’

Wat bedoel je daarmee?

‘Wij zijn met een leanproject bezig: Lean management. Bijna alle teamleiders en andere medewerkers zijn erbij betrokken. We hebben tien verbeterpunten gemaakt. Die punten zijn verdeeld onder de medewerkers, dus iedereen is ‘eigenaar’ van een punt. Natuurlijk krijg je ook hulp van andere mensen, je mag zelf weten wie je in je projectteam wilt hebben. Mijn project is de klachtenafhandeling. We krijgen soms klachten van de ziekenhuizen over netten of defecte instrumenten. Dan wordt er een opmerking gemaakt, wordt een net of instrument teruggestuurd en dat moet worden afgehandeld. Iemand moet vervolgens iets repareren, vervangen of testen. Dat moet natuurlijk goed gebeuren. Als je je proces niet op orde hebt, krijg je problemen. Stel, het ziekenhuis krijgt een kapot instrument nog een keer defect terug. Dat komt voor en dat willen we in de toekomst voorkomen.’

Waar liggen de uitdagingen in het roosteren?

‘Ik zit ook in een klankbordgroep met betrekking tot het roosteren en daar zoeken wij nu naar een nieuw roostersysteem. We werken veel met Excel, daar maak ik het rooster in en dan zet ik het over in het systeem (Monaco). Maar ik vind het huidige systeem onoverzichtelijk en moeilijk om mee te werken. Nu zijn we met de hele Reinier Haga Groep met de selectie van een nieuw roostersysteem bezig. We hebben al een aantal vergaderingen achter de rug. Als het goed is, is het in 2020 of 2021 voor elkaar. Dan hebben we een nieuw systeem.’

Wat is het moeilijkst aan het maken van een rooster?

‘Iedereen heeft zijn eigen wensen, iedereen wil een bepaalde dag vrij. Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met alle wensen. Het lukt helaas niet altijd, want het is lastig met een ploegendienst. Dan moet je soms wel de ochtend draaien en soms laat of de hele week nachtdienst. Ik probeer het wel goed af te wisselen voor iedereen en rekening te houden met of iemand wel voldoende rusturen tussendoor heeft. Soms lukt dat niet, dan hebben we ook een tussendienst van half negen. Voor als iemand de avond ervoor heeft gewerkt. Dan moet ik ook nog rekening houden met de leerlingen. Zij gaan altijd op woensdag naar school. Er zijn zoveel uitzonderingen. Dat maakt het moeilijk.’

Hoe laten ze je weten of ze vrije dagen willen?

‘Normaal probeer ik dertienwekelijks rooster te maken. Soms lukt het niet, dan doe ik acht of negen weken. Bijvoorbeeld bij wijzigingen in de groep, is plannen met dertien weken (drie maanden) lastiger. Als een medewerker is weggegaan in de tussentijd, wordt het schema aangepast. Voor de normale week kunnen ze me per mail laten weten wanneer ze een dagje of een dienst vrij willen. We hebben voor de vakanties wel andere regels. Zes maanden voor de zomervakantie, de eerste werkdag van het nieuwe jaar moeten ze uiterlijk aan mij doorgeven welke weken ze in de zomervakantie vrij willen hebben. Ik kijk dan met de bedrijfsleider wat er mogelijk is. De zomervakantie deel ik altijd in twee (eerste drie weken en laatste drie weken). Mensen met kinderen en de leerlingen krijgen voorrang. In de kerstvakantie gaat het hetzelfde, maar de rest van het jaar kunnen ze altijd van tevoren een vrije dag vragen. De kerstvakantie is dus wel ingewikkeld. Dan kijken we ook naar de vorige jaren. Het moet wel voor iedereen eerlijk zijn.’

Heb je weleens een boze medewerker?

‘Nee niet zo vaak eigenlijk. (Lachend) Misschien achter mijn rug. Ik probeer wel mijn best te doen, maar voor mensen is het moeilijk in te schatten hoeveel werk er gaat zitten in het blij maken van al die mensen.’

Zou je nog iets anders bij CombiSter willen doen?

‘Roosters maken is eigenlijk maar een bijkomende taak, ik ben teamleider. Ik zou niet weten wat ik nog meer zou willen doen. Ik studeer hiernaast ook nog logistiek management. Het is wel veel zelfstudie, dus best zwaar naast mijn baan. Ik heb heel veel praktijkopdrachten en toetsen. Dat is al pittig genoeg allemaal.’

Wat voor bedrijf is CombiSter voor jou?

‘We gaan heel normaal met elkaar om hier. Ik kan bij iedereen binnenlopen. Het is een laagdrempelig bedrijf. Ik vind het leuk als mensen bij mij binnen komen stappen.’

Tot slot, doe je nog weleens iets met je Duits?

Hahahaha, nee. Ik kijk heel soms Duitse televisie. Maar eigenlijk doe ik er niks mee. In Turkije was ik basisschoolleraar. Dat kan ik als teamleider hier wel goed gebruiken. Ik vind het heel leuk om mensen te begeleiden en te helpen. Met ze te praten en te coachen.’