“Als mensen van elkaar weten wat voor werk ze doen, dan begrijpen ze elkaar beter.”

By 31/01/2018 Nieuws No Comments
Jan Brehler

De sympathieke Jan Brehler is misschien wel één van de meest ontspannen medewerkers van CombiSter. Hij werkt al vanaf het allereerste begin bij CombiSter: 28 jaar! Hij kent het bedrijf dan ook door en door. Hij werkt als chauffeur/ planner en ook al komt er soms een spoedje tussendoor, Jan blijft de rust zelve. “Ik heb absoluut geen stress.”

Hoe ziet je dag eruit?

‘Ik begin ‘s morgens heel vroeg: halfvijf. Ik breng dan alle instrumentarium naar het Reinier de Graaf en neem het vuile instrumentarium weer mee terug naar CombiSter om het opnieuw te laten reinigen, desinfecteren en steriliseren. Over het algemeen breng je ‘s ochtends de meeste karren met instrumentarium weg, zodat voor de eerste operatie of behandeling het instrumentarium aanwezig is. Je moet daarbij denken aan gemiddeld twintig tot achtentwintig karren. Daarna worden ritten gereden om het gebruikte instrumentarium en de lege karren waarin het steriele instrumentarium heeft gezeten terug te brengen naar CombiSter. Wij brengen ook instrumentarium voor extra patiënten die ingepland worden of met spoed zijn binnen gebracht voor een operatie.’

Vind je dat vroege opstaan niet erg?

‘Ik heb nooit problemen met vroeg opstaan gehad. Sommige chauffeurs wel, die willen graag later beginnen. De begintijden rouleren wel onder de chauffeurs, maar ik heb wel het liefst de vroege dienst. Er is één dienst van negen uur en die neem ik meestal voor mijn rekening, aangezien ik als enige chauffeur 36 uur per week werk. Ik kan wel alle diensten rijden die er zijn en ik doe ook weleens andere diensten, zeker in vakantietijd, bij ziekte en of ruilingen van vrije dagen. Voor mij is dit makkelijk aan te passen aangezien ik de planning voor de zeven chauffeurs doe. Bij het plannen wordt rekening gehouden met wensen van alle chauffeurs voor zover het werk dat toelaat. De chauffeurs geven bij mij aan wanneer zij een vrije dag of vakantie willen en dan plan ik dat in. Vervolgens ontvangen de chauffeurs het dienstrooster voor de maand erna. Zo weet iedereen wat van hem verwacht wordt.’

Wat is er leuk aan je werk?

‘Ik weet waar ik aan toe ben, wanneer ik moet beginnen en hoe laat ik klaar ben. Ik probeer de hele dag alles zoveel mogelijk op tijd te leveren en te halen. Zo zorg ik dat de productie hier ook aan de gang kan blijven.’

Is dat niet stressvol?

‘Ik heb hier absoluut geen stress van en dat vind ik eigenlijk zo leuk aan deze baan.’

Gebeurt er dan nooit iets onverwachts?

‘Er kan altijd wel iets gebeuren. Het is weleens voorgekomen dat iemand iets vergeten is op te halen, waardoor er dan een extra rit moet worden gereden. Het kan ook voorkomen dat je spullen ophaalt in het ziekenhuis en dat er gevraagd wort of je nog even kan wachten, omdat ze bepaald instrumentarium later op de dag weer steriel terug moeten hebben. Dan meld ik bij CombiSter dat ik wat later ben in verband met een spoed waarop gewacht moet worden. Dat zijn onverwachte dingen, waardoor je toch moet zorgen dat alles verder weer op tijd verloopt .’

Wat is het belangrijkste aan jouw werk?

‘Scannen van de karren met instrumentarium, zodat zowel op de OK als bij CombiSter kan worden getraceerd waar het instrumentarium zich bevindt. Het is belangrijk dat al het instrumentarium heel en zonder schade aan de verpakking overgebracht wordt naar de klant. De rittenschema’s zijn zo gepland dat er voldoende tijd is om het instrumentarium in goede staat bij de klant af te leveren. Er is geen noodzaak om te haasten of te racen, ook al hebben we spoed. Boetes moeten we zelf betalen (lacht). Dokters of chirurgen kunnen namelijk niets met beschadigde verpakkingen of kapot en daardoor onsteriel instrumentarium. Het is heel belangrijk dat de pakketten onbeschadigd overkomen, want zodra er een gaatje in de verpakking komt dan is dit niet meer te gebruiken voor de patiënt. Dus dat is écht heel belangrijk en op tijd zijn natuurlijk.

Zit je altijd alleen op de vrachtwagen?

‘Ja, maar ik neem weleens chauffeurs of leerlingen die in opleiding zijn bij CombiSter of stagiaires uit het ziekenhuis mee, zodat die ook kunnen zien hoe het allemaal werkt.’Wat voor tips geef je die leerlingen?

‘Als een leerling met mij meerijdt laat ik hem of haar zien waar de karren opgehaald en gebracht moeten worden. Ik laat zien hoe het scannen van de karren met instrumentarium werkt. Daarbij is het belangrijk om te weten dat er twee typen karren zijn. De ene kar wordt gebruikt om het schone instrumentarium naar het ziekenhuis te brengen en de andere kar wordt gebruikt voor het ophalen van vuil instrumentarium. Dit herken je aan de sticker of gelamineerde A4 vellen met de naam van de locatie en afdeling op de kar. Vervolgens laat ik de leerling zien hoe het instrumentarium van CombiSter naar het ziekenhuis en weer terug komt en welke processtappen dit doorloopt. Het is belangrijk om te weten, als je op de OK of bij CombiSter werkt, hoe het instrumentarium aangeleverd wordt. Op deze manier weet je van elkaar wat je doet en dat draagt bij aan wederzijds begrip.’

Hoe groot is het team van chauffeurs?

‘Er zijn zeven chauffeurs. De mensen op de werkvloer werken in continudiensten vierentwintig uur per dag van maandag tot vrijdag. De ene chauffeur begint om halfvijf en rijdt naar het Reinier de Graaf, de locaties Delft en Voorburg. De andere chauffeur begint om vijf uur en rijdt naar het Haga ziekenhuis, de locaties Sportlaan en Leyweg in Den Haag. We hebben bereikbaarheidsdienst van vrijdagavond twaalf uur tot maandag halfvijf. De chauffeur die bereikbaarheidsdienst heeft neemt de oproeptelefoon mee naar huis, zodat hij direct bereikbaar is als één van de twee ziekenhuizen met spoed iets van CombiSter nodig heeft. Bij CombiSter wordt er ook op zaterdag en zondag gewerkt, waarbij er op zaterdag een chauffeur een vast rittenschema rijdt.’

Wie is je leidinggevende?

‘Christa Tigchelaar is mijn leidinggevende. Daarnaast hebben wij binnen CombiSter teamleiders waarmee ik in contact sta, zodat alle betrokkenen op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Op het moment dat er problemen zijn in een ziekenhuis met intern transport, dan los ik dat meestal zelf op. Wij hebben één keer in de twee maanden overleg tussen CombiSter en de afdeling intern transport van het betreffende ziekenhuis. Dan wordt er onder andere besproken wat er goed en niet goed gaat en wat beter kan. Meestal duurt een dergelijk overleg niet lang, aangezien ik goed op de hoogte ben van wat er speelt de problemen vooraf heb opgelost met de leidinggevende of de medewerker van intern transport.

Wat vind je zo leuk aan werken bij CombiSter?

‘Ik ben vanaf het begin af aan al bij CombiSter en ik werk er nog steeds met heel veel plezier. Het plannen van de ritten voor de chauffeurs vind ik leuk om te doen en zorgen dat het transport (de doorstroom) van het instrumentarium door blijft gaan. Ik ben eigenlijk toen we de sleutel van het pand kregen hier gaan werken en ik zit er nog steeds. Dat zegt wel wat.’

Wil je ooit nog iets anders doen in de toekomst?

‘Het lijkt mij fijn als ik tegen mijn pensioengerechtigde leeftijd intern kan werken, aangezien het toch zwaar lichamelijk werk is. Je bent toch de hele dag met karren bezig, welke tussen de 150-250 kilo gevuld wegen. Natuurlijk rijden karren op wielen, maar je moet ze wel verplaatsen. Ik ben op mijn negentiende begonnen en ga er vanuit dit werk nog vele jaren te kunnen doen.’