‘Als het hier niet draait, wordt er daar niet geopereerd. Zo zie ik het.’

By 01/05/2018 Nieuws No Comments
Alex Bosman

Interview met Alex Bosman | medewerker technische dienst

Hoe lang werk je al bij CombiSter?

‘Al achtentwintig jaar, sinds 1990.’

Heb je altijd bij de technische dienst gezeten?

‘Ik ben begonnen als inpakker van de netten en zo ben ik doorgerold. In die tijd was er nog geen technische dienst, dus dat ging ik erbij doen. Ik heb toen ook nog het Instrumentenbeheer erbij gedaan. Maar in die tijd was CombiSter veel kleinschaliger. Mijn functie bestond uit: productiemedewerker, instrumentenbeheer, verpakkingsmiddelen magazijn en techniek. Techniek werd steeds meer werk en daarom werd ik fulltime medewerker techniek.’

Hoe ziet je dag eruit?

‘Heel afwisselend. Vandaag had ik in de ochtend een keuring van een sterilisator door een keurende instantie. Die keurt dan of het apparaat nog geschikt is voor gebruik. Vanmiddag moet ik een kuiltje graven voor de deur omdat er een rookabri geplaatst gaat worden. Het is elke dag anders en dat maakt mijn werk zo leuk.’

Wat vind je het leukst aan het werk?

‘De veelzijdigheid. De ene keer sta ik een wc te ontstoppen en de andere keer doe ik een reparatie aan het dak of aan een sterilisator. Het is heel breed.’

Heb je een technische achtergrond?

‘Ik ben autodidact. Ik leer mezelf nieuwe dingen snel aan. Vroeger als de monteurs kwamen, dan keek ik mee en zo leerde ik dan hoe ik het zelf kan doen. Ik heb van huis uit een technische inslag en ik heb zes jaar bij een tuinder gewerkt als knecht en deed daar in principe hetzelfde: ik zorgde dat alles draaide en dat doe ik hier nu ook.’

Wie is je leidinggevende?

‘De bedrijfsleider. Maar in het dagelijkse werk ben ik zelfstandig.’

Denk je dat de afdeling technische dienst nog gaat groeien?

‘Dat weet ik niet. De logistieke medewerker uit het magazijn assisteert mij als er bijvoorbeeld zwaar sjouwwerk is of als er een klus te klaren is die ik echt niet alleen kan doen.’

Is het zwaar werk?

‘Nou, het mooie is dat als ik iets te zwaar vind, ik het verspreid over een dag. Natuurlijk alleen als de werkzaamheden dat toelaten. Het enige wat ik mezelf altijd voorhoud dat de productie voor gaat. Daar draait het hier bij CombiSter om. Ik zorg dat alle apparatuur draait. Ik zorg dat de productie kan doorwerken. Als er onderhoud is, zorg ik ook dat de productie daar zo min mogelijk door verstoord wordt. Alle andere klussen, als er ergens een deur uitgereden is bijvoorbeeld, hebben voor mij minder prioriteit. Tenzij zoiets het productieproces beïnvloedt. Hierdoor kan ik mijn eigen weg bepalen, beslis ik grotendeels zelf welke klus ik wanneer doe. Dat werkt wel heel fijn.’

Hoe plan je onderhoud in als er externe partijen bij betrokken moeten worden?

‘Als er iets moet gebeuren dat ik niet zelf kan doen, dan werk ik dat zo goed mogelijk uit. De bedrijfsleiding krijgt deze informatie van mij aangeleverd en kan dan een beslissing nemen. Ik heb wel een netwerk van toeleveranciers opgebouwd in die achtentwintig jaar. Kijk bijvoorbeeld die wagen die nu voor de deur staat; ik doe al zesentwintig jaar zaken met dat bedrijf. Dan weet je wat je aan elkaar hebt.’

Dus je hebt wel je netwerk?

‘Ja, dat heb je wel nodig. Sommige klussen verstoren de productie zo erg, die moeten in het weekend of in de nacht, of op maandagmorgen heel vroeg gebeuren. CombiSter is bijna 24/7 in bedrijf. De bedrijven uit mijn netwerk zijn dat gewend. Het netwerk van toeleveranciers dat ik in al die jaren heb opgebouwd, zijn bedrijven die met ons meedenken en flexibel zijn.’

Ben je dan zelf ook altijd aanwezig op die ongunstige tijden?

‘Ja, als de monteur er is, dan ben ik er ook. Ik vind dat niet erg. Het is weer eens wat anders. Maar ik heb sowieso geen problemen met ‘s nachts werken. Zo zit ik in elkaar, als ik drie dagen vrij heb gepland en er gaat iets stuk dat met spoed moet worden gerepareerd en die monteur kan alleen op één van die vrije dagen komen… Dan ga ik niet zeggen: ja, dat is mijn vrije dag. Dan schik ik me, tenzij het écht niet kan natuurlijk, maar dan zorg ik altijd dat er iemand anders is die waarneemt. Gelukkig heb ik een hele begripvolle vrouw (lacht). Maar zij komt ook uit de zorgsector. Ze snapt dat wat ik hier doe ten behoeve van de patiënten is. Als het hier niet draait, word je daar niet geopereerd. Zo zie ik het.’

Wat vind je van CombiSter als bedrijf?

‘Voor mijn werkzaamheden is het een bedrijf met korte lijnen, daar houd ik zelf ook van. Ik zorg ook dat die lijnen kort blijven omdat ik dat prettig werken vind. Het gaat er uiteindelijk om dat CombiSter continue de klanten (en daar mee ook de patiënten) kan bedienen.’