“Lean is een continu verbeterproces.”

By 07/08/2018 Nieuws No Comments
Interview

Interview met Zafer Yonar | Teamleider productie | Zafer werkt sinds 2013 bij CombiSter

Interview

Hoe ben je bij CombiSter terechtgekomen?

‘Ik was teamleider bij het Haga ziekenhuis voor twee locaties. Daarvoor heb ik ook in Rotterdam als leidinggevende gewerkt. In 2013 ben ik bij CombiSter gaan werken.’

Hoe ziet je dag eruit?

‘Elke dag is een nieuwe uitdaging, zo zie ik het tenminste. Het is ook absoluut geen saai werk, er gebeurt altijd wat anders dan de vorige dag. Ik zie het allemaal als een uitdaging.’

Wat is het eerste wat je doet als je binnenkomt?

‘Als team leidinggevenden kijken we naar het hele overzicht, wat de status van bepaalde zaken is. We kijken ook wat voor soort werk eraan zit te komen, wat de bezetting is en -als het nodig is- passen we de planning aan. Dan gaan we aan het werk, want de klanten verwachten dat ze hun instrumenten op tijd hebben. Daar zorgen wij voor.’

Werk je ook mee in het proces als teamleider?

‘Ik stuur voornamelijk het team aan. Dat is mijn hoofdtaak. Als er zieken zijn of iets anders bijzonders, dan kan ik ook meehelpen.’

Wat is het leukst aan teamleider zijn?

‘Het leiderschap, dat is voor mij het leukste. Dat past bij me en daar hou ik van: leider zijn. Soms brengt het stress met zich mee, maar dat is ook maar hoe je er tegenaan kijkt. Ik zie het als een uitdaging en stress heb je overal.’

Zou je ooit nog iets anders willen zijn dan teamleider?

‘Ik zou wel nóg meer verantwoordelijkheid willen. Veel verantwoordelijkheid vind ik fijn. Ik zit goed in mijn vel hier. Ik zou niet weg willen.’

Hoe groot is je team?

‘Dat varieert per shift en periode. Wij hebben gemiddeld tien tot dertien medewerkers per shift op de werkvloer.’

Wat is het geheim van een goede sfeer in een team?

‘Luisteren. Dat we goed naar elkaar luisteren en elkaar op een respectvolle manier benaderen. Daarnaast moeten we ons ook bewust zijn van waarom we hier komen. Over mijn rol als teamleider… Ik ben altijd serieus, ik gedraag me heel zakelijk. Als mijn collega of medewerker naar me komt om iets persoonlijks te vertellen, dan ben ik een luisterend oor. Soms willen mensen gewoon iets vertellen om hun hart te luchten, dan probeer ik mijn bijdrage te leveren. Ik wil dat iedereen als ze achter het stuur zitten om naar hun werk te komen of als ze naar huis gaan, weten waar ze aan toe zijn. Dus dat ze geen negatieve gevoelens hebben, dat is niet gezond. Als iemand negatieve gedachten heeft bij het weggaan of binnenkomen, dan is er iets aan de hand. Als ik dat merk bij mensen of zij laten het merken, kan ik proberen om van mijn kant iets voor ze te betekenen. Misschien helpt dat. Of ik probeer het op te lossen natuurlijk.’

Heb je een tip om een goede teamleider te zijn?

‘Nou ik heb er wel veel (lacht), maar als teamleider moet je vooral duidelijk zijn naar je medewerkers. Het moet helder zijn wat ik van ze verwacht. Als je duidelijk bent, kun je beter en makkelijker het team aansturen. Duidelijkheid is in haast elke situatie de sleutel.’

Er wordt hier veel met lean gewerkt. Doe jij daar als teamleider iets mee?

‘Alle drie de teamleiders hebben hun eigen aandachtsgebieden. Mijn aandachtsgebied is lean. Naast de dagelijkse werkzaamheden, probeer ik die filosofie van lean bij ons bedrijf toe te passen. We zijn momenteel ook met het managementteam in training. De eerste training is achter de rug, dus er zijn nog een aantal trainingen. Het gaat erom dat wij het begrip van lean proberen te begrijpen en toepassen. Het is eigenlijk een heel ruim begrip en een groot karwei. Maar dat is juist leuk.’

Wat doe jij er dan mee?

‘Eigenlijk is ‘lean’ een continue verbetering en strategie. Het gaat erom dat je simplificeert, specialiseert en standaardiseert. We moeten opmerken wat er niet goed gaat en daarop actie ondernemen. Als je dan een verbetering hebt doorgevoerd, dan betekent dat niet dat wij het los moeten laten. We moeten regelmatig meten en terugkijken of een bepaald proces dan na de verbetering wel goed loopt. Als dat nodig is moeten we weer verder verbeteren. Daarom is lean een continu verbeterproces.’

Wat vind je van de lean-werkwijze?

‘We zijn vorig jaar begonnen met lean en we hebben beneden een lean bord gecreëerd en dat schept zoveel duidelijkheid voor iedereen. Wij hebben dagelijks een overdrachtmoment en we hebben ervoor gekozen om dan met de medewerkers van de twee shiften bij elkaar te komen. Dat heet de werkstart. Hier bespreken we in een kwartiertje de dagelijkse zaken. Dan kunnen we aan de collega’s vertellen wat er mis is gegaan en dan kunnen we met zijn allen meedenken om daar aan een oplossing voor te vinden. Zo voorkom je herhaling van de fouten. Daarnaast praten we ook dagelijks over personeelszaken en eventuele spoedaanvragen. Maar we delen ook complimenten met elkaar. Iedereen wordt zo actief betrokken. Ze kunnen meedenken over het proces en we geven hen een overzicht. Wat is jouw rol in het hele proces? Daar draait het om.’

‘Verder heb ik ook ons proces lean gemaakt, door een overzicht te maken van al onze werkzaamheden. Toen ik hier net kwam waren veel dingen mij niet duidelijk. En als ik het niet snap, snappen meer mensen het niet. Daarom ben ik in kaart gaan brengen wat er in die 24 uur eigenlijk gebeurt bij CombiSter. Ik heb een lay-out gemaakt van alle werkzaamheden, met tijdstippen en werkruimten. Dit overzicht is ook bij het Haga en Reinier gepresenteerd zodat zij ook weten wat er hier precies gebeurt en nu ben ik nog steeds verbeteringen erin aan het doorvoeren.’

‘Met die overzichten weten alle medewerkers precies wat er wanneer moet gebeuren en waar. Dat zorgt voor zoveel duidelijkheid. In het verleden was er bijvoorbeeld verwarring over de rittentijden van de chauffeurs, niemand wist precies wanneer ze naar de klant gingen. Dat heb ik allemaal in kaart gebracht. Dat is ook handig als er een keer een storing is; dan kun je kijken of er toch nog dingen door kunnen gaan. Hiermee zijn de medewerkers ook veel zelfstandiger en kunnen heel bewust werken. Zij weten wat ze moeten doen en hoeven dat niet aan de teamleiders te vragen. De teamleiders hebben een helikopterview.’

Wat voor bedrijf vind jij CombiSter?

‘Ik ben ervan overtuigd dat wij nu één team vormen en er is dus één cultuur en dat is de CombiSter-cultuur. We worden meer gewaardeerd, ook als leidinggevende. We zijn op de juiste plek gezet met de juiste verantwoordelijkheden. We zijn steeds meer op de goede weg.’