“We zijn één team hier”

By 16/10/2020 Nieuws
Ahmet Karaçetin

Ahmet Karaçetin is vijf jaar werkzaam bij Combi-Ster en bijna drie jaar coördinator productie.

Wat houdt je functie precies in?

Ik ben hier begonnen als sterilisatiemedewerker, maar ze hadden drie jaar geleden een coördinator nodig. Nadat het aantal teamleiders was gereduceerd heb ik een deel van die functie overgenomen en zo ben ik aan deze functie gekomen.

Wat is je rol in het sterilisatieproces?

Wij steriliseren alle instrumenten die bij de operatiekamer (OK) of bij andere afdelingen in het ziekenhuis gebruikt worden. Onze chauffeur haalt de instrumenten op en brengt het naar ons. Daarna gaat het naar de reinigen en desinfectieruimte, waar alles in gescand wordt en vervolgens gewassen en gedesinfecteerd wordt. Daarna wordt alles gecontroleerd en opgedekt en gaat het naar een autoclaaf waar het gesteriliseerd wordt. Vervolgens wordt het transport gereed gemaakt en gaat het met de chauffeur terug naar de afdelingen. Mijn rol is om het proces te bewaken en prioriteiten te stellen.

Hoe ga je om met een situatie als er bijvoorbeeld iets misgaat?

Ik ben het eerste aanspreekpunt als er iets gebeurt met instrumenten of bij klanten of iets dergelijks. Dan krijg ik een telefoontje of ze komen even bij mij. Ik probeer met de klant mee te denken en het op te lossen. Als het om instrumenten gaat volg ik ons protocol, en als we een uitzondering daarop hebben wordt dat opgelost.

Hoe is de werksfeer?

Ik vind het leuk hier. Ik ben 20 jaar medewerker geweest van het HagaZiekenhuis. De helft van de collega’s kende ik al en de andere helft heb ik de laatste vijf jaar hier leren kennen. Het gaat hier erg goed en het is gezellig. Soms zijn er wel wat kleine conflicten maar dat lossen we wel op. Echt grote problemen heb ik zelf niet meegemaakt tot nu toe, we zijn allemaal professioneel waardoor er geen grote problemen ontstaan. De collega’s van Haga hebben een eigen manier van dingen doen dus moesten ze een beetje aanpassen. Zo is er laatst een collega van een ander ziekenhuis gekomen en hij is nu een echte Combi-Ster geworden. We zijn één team hier.

Wat is er zo leuk aan werken bij Combi-Ster?

Ik ben erg actief hier, ik heb niet echt een vaste plek en ik loop overal rond. Ik ben verantwoordelijk voor het hele proces. Ik heb wel een bureau maar zit er niet vaak aan. De tijd vliegt voor mij, dat is het leukste hier. Met de vele contacten maak je een heleboel dingen mee. Elke dag iets anders, elk uur iets anders, dat vind ik erg leuk. Zo gaat het hier.

Hoe ziet een normale dag er voor jou uit?

Wat de één een chaotische dag noemt is voor mij een normale dag. Er kan van alles gebeuren. De processen blijven hetzelfde natuurlijk maar met bijna zeventig collega’s van allerlei verschillende afdelingen zoals de chauffeurs, de schoonmaak, de technische dienst en de inpakkers zijn er overal (kleine) problemen die opgelost moeten worden. Zo blijf ik actief en ben ik niet alleen maar netten aan het maken bijvoorbeeld.

Hoe is het contact met klanten?

Zoals ik al zei ben ik het eerste aanspreekpunt. Ik heb de centrale telefoon die alleen de mensen van de ziekenhuizen kunnen bellen. Als er een spoedzaak is waarin een instrument voor een bepaalde tijd terug moet zijn, zorg ik ervoor dat het proces snel gedaan wordt of dat het voorrang krijgt. Meestal gaat dit telefonisch en niet via de mail. Als er iets groots aan de hand is zoals een operatie die door moet gaan en we kunnen niet leveren, dan pak ik de telefoon en bel ik even met de coördinator van de OK en geef ik het probleem door. Zo kunnen zij een andere tijd afspreken met de patiënt. We zorgen dat het op tijd geleverd wordt. Anders nemen we altijd telefonisch contact op, want zo heb je snel contact met de afdeling.

Hoe heeft het coronavirus je werk veranderd?

We konden halve dagen werken en hebben de werktijden een beetje aangepast. De OK-programma’s halveerden, waardoor we minder productie kregen. Toen de mondmaskers schaars werden heeft Combi-Ster voor de regio mondmaskers, beschermingsjassen en beademingsslangen gehersteriliseerd. We hebben in die periode halve dagen gewerkt. Als het nodig was bleven we maar zo niet, dan mocht een gedeelte van de mensen naar huis. Nu, met de tweede golf zullen we wel weer minder werk krijgen. De OK’s reduceren in hun programma en als het zo doorgaat denk ik dat we weer werktijden moeten gaan aanpassen, maar dat horen we van ons management. We ontvangen semi-disposable materialen die voor Corona niet bekend waren bij ons. Waaronder materiaal van de intensive care (IC) en de spoedeisende hulp (SEH). Sommige producten desinfecteren wij alleen. Door het tekort aan bepaalde middelen doen wij toch ons best om onze klanten tegemoet te komen.

Met welke uitdagingen krijg je te maken?

Er is landelijk een tekort aan sterilisatiemedewerkers. Voor dit beroep moet je twee jaar een ROC-opleiding doen. Die collega’s worden eerst aangenomen en gaan vervolgens de opleiding doen. Als ze klaar zijn kunnen ze ervoor kiezen om verder te zoeken naar een andere baan en solliciteren ze bijvoorbeeld als operatieassistente. Voor ons een grote uitdaging om collega’s vast en overal inzetbaar te houden, want de operaties gaan gewoon door in het HagaZiekenhuis en het Reinier de Graaf ziekenhuis. De tijdsdruk is ook een grote uitdaging, omdat wij afhankelijk zijn van intern transport in het ziekenhuis en het transport van onze chauffeurs. Zo kan een vijf uur durend proces uiteindelijk tien uur duren. Tijd, transport en personeel zijn onze grootste uitdagingen.