“We laten zien hoe belangrijk stiptheid en zorgvuldigheid is”

Jan Brehler

Jan Brehler is een echt ochtendmens. Zijn dagen beginnen al om 4.30 uur! Wat hij allemaal doet bij Combi-Ster als coördinator transport lees je hieronder.

Wat doe je allemaal als coördinator transport?

Ik werk hier inmiddels 31 jaar. Eerst was dit alleen chauffeurswerk en met de jaren ben ik ook steeds meer coördineringswerk gaan doen. In het begin reden we met twee chauffeurs, inmiddels zijn dat er zes geworden. We hebben daarnaast oproepkrachten, voor als er zieken of mensen op vakantie zijn. Met de jaren ben ik de planning voor de chauffeurs gaan doen. Ik maak de maandroosters en routeschema’s. We hebben vijf routes per dag, die ingevuld moeten worden. Tijdens vakanties is het even puzzelen met de roosters, maar doordat we ook met oproepkrachten werken kunnen we vrij flexibel zijn. Ik stuur bovendien de chauffeurs aan. Als er problemen zijn komen ze bij mij en proberen we het samen op te lossen.

Hoe werkt het precies met de rittenschema’s?

De rittenschema’s zijn allemaal op tijd ingedeeld. De tijden dat we vanuit Combi-Ster vertrekken en de tijden vanaf de klant. Het is belangrijk dat we ons daaraan houden omdat ze vanuit de ziekenhuizen, en Combi-Ster zelf, daar rekening mee houden. Op die manier kunnen ze op tijd voor ons de spullen aanleveren zodat het meekan naar de klant of terug naar Combi-Ster. Het is belangrijk dat we op tijd vertrekken want anders kan het zo zijn dat er spullen vergeten worden of niet op tijd klaar zijn. We hebben voor spoedgevallen een chauffeur rijden die de transporten afhandelt die buiten de schema’s vallen.

Wat geef je nieuwe chauffeurs mee met al jouw werkervaring?

Als een chauffeur nieuw binnenkomt of een oproepkracht, dan wordt hij uiteraard eerst ingewerkt. We laten zien hoe belangrijk stiptheid en zorgvuldigheid is. We hebben allemaal instrumentarium in pakketten zitten dat erg voorzichtig naar de klant overgebracht moet worden. Je mag niet met haast rijden of hard rijden, want anders beschadigen de pakketten. Als er een gaatje in het pakket zit dan is het natuurlijk niet meer steriel en bruikbaar.

Hoe is het contact met klanten?

Ik heb veel contact met de logistiek en intern transport van het Reinier de Graaf ziekenhuis. Als wij met een logistiek probleem zitten dan klop ik bij ze aan en andersom natuurlijk ook. En dan kijken we samen hoe we eruit kunnen komen. Maar na al die jaren hebben we zoveel ervaring met elkaar dat we in principe erg weinig logistieke problemen met de klant ondervinden. We zijn helemaal op elkaar ingespeeld.

Vind je dat de extra functies die je nu hebt als coördinator het werk leuker maken?

Ja het vult een beetje de tijd op. Ik werk zelf vier dagen in de week elke dag van 04.30 tot 14.00 uur. Als er mensen op vakantie zijn, werk ik vijf dagen per week. Die tijd haal ik dan weer later in het jaar ergens terug door een extra dag vrij te nemen. Ik begin mijn dag als chauffeur en na twee ritten ga ik achter de computer zitten. Dan maak ik de roosters en handel ik de vragen van de chauffeurs af.